20e Editie Festival Dag in de Branding in het teken van muziek in film!

Muziek en film kunnen een wonderlijke wisselwerking aangaan, waarbij het geheel meer is dan de som der delen. De twintigste editie van het hedendaagse muziekfestival Dag in de Branding, dat op zaterdag 28 mei a.s. plaatsvindt op verschillende cultuurpodia in de Haagse binnenstad, staat met vier voorstellingen voor het overgrote deel in het teken van de curieuze chemie tussen klank en beeld.

In Theater De Regentes verzorgt Field of Ears een programma, waarin de relatie tussen film en muziek verrassende wendingen neemt. Het elektro-akoestische gezelschap, in 2009 opgericht om de grenzen tussen gecomponeerde muziek, improvisatie en live-elektronica te slechten, brengt de wereldpremière van David Dramm's Voice-over (2011) voor het voetlicht. Daarnaast klinken composities van fluitiste-componiste Anne La Berge (Swamp, 2011) en gitarist-componist Huib Emmer (Pandora Fuzz, 2011).

In de voorstelling gaat de muziek een dialoog aan met geluidloze films van eigentijdse filmmakers. In opdracht van Field of Ears maakten Rachel de Boer, Remco Schuurbiers, Bas van Koolwijk en Joost van Veen zwijgende animatie- en 8mm-films.

Tijdens deze twintigste editie biedt Dag in de Branding tevens een podium aan Ensemble Klang. In het Korzo theater brengt het jonge Haagse gezelschap, dat zich vanaf 2003 wijdt aan werk van een nieuwe generatie componisten, een hommage aan filmmuziekgrootheden als Ennio Morricone, Bernard Herrmann (Alfred Hitchcock) en John Barry (James Bond).

www.youtube.com/watch?v=-OUwP8xa04k

Voor Music for Motion Pictures maakten de componisten Jan-Bas Bollen, John de Simone, Matthew Wright, Anne Wellmer, Aaron Gervais en Pete Harden kersverse arrangementen van de muziek van bovengenoemde meesters. Het zestal schreef ook nieuwe noten onder fragmenten uit bekende filmklassiekers. Door deze vermenging van oude beelden met nieuwe klanken werpt Ensemble Klang licht op de essentiële rol van muziek bij de beleving van film. Het publiek kan zo ontdekken hoezeer muziek de perceptie van bepaalde filmscènes beïnvloedt.

Theater aan het Spui vormt op 28 mei het decor voor een co-productie van de Veenfabriek, Muziektheater Transparant en het Antwerpse Hermes Ensemble. Voor Medea maakte de Vlaamse dichter-schrijver Peter Verhelst een eigentijdse bewerking van Euripides' gelijknamige Oud-Griekse tragedie, die door Paul Koek van een regie is voorzien. De muziek is van de Antwerpse componist Wim Henderickx, die zich al dikwijls liet inspireren door verre muziekculturen. Voor Medea putte hij rijkelijk uit de klankwereld van het Midden-Oosten, die nagalmt in klagende lijnen voor de duduk, een traditioneel Armeens blaas-instrument.

In 2010 bracht de Utrechtse zangeres Lilian Hak in eigen beheer haar cd Old Powder, New Guns uit. Een bontgekleurd sample-album, waarop flarden film-noir muziek een enerverend verbond aangaan met verknipte soundtracks van spaghetti westerns en oude Hollywood blockbusters.

In samenwerking met productiehuis ON zocht zij vervolgens naar mogelijkheden om het album te vertalen naar een live-uitvoering. Het resultaat is tijdens deze editie te beluisteren in het Paard van Troje, waar Hak met een elf-koppige band haar nummers ten gehore brengt.

ZA. 28 MEI 2011 | G20 DAG IN DE BRANDING | FESTIVAL VOOR NIEUWE MUZIEK

Diverse locaties in Den Haag | Aanvang: 15:00 | Toegang: € 35 (passe-partout)

Verkoop via www.dagindebranding.nl